Assign a 'primary' menu

Vertrouwen winnen op je website

Een website is een communicatiemiddel, een hulpmiddel of ‘brug’ om in verbinding te staan met jouw klanten, gasten of bezoekers. Een communicatiemiddel helpt om te spreken en te luisteren, en te vragen en antwoorden.


Communiceren op je website

Om te kunnen communiceren zijn er altijd minimaal twee mensen nodig. Contact terwijl je tegenover elkaar staat is vanzelfsprekender en vaak gemakkelijker dan via de telefoon. Via een website is dat toch anders, maar ook dit is communicatie.
Jouw website wordt door echte mensen gelezen. 

Soms kun je dat bijna vergeten, omdat je bij digitale communicatie door een scherm van elkaar bent gescheiden. In de praktijk blijkt het dus lastig om je verhaal goed over te brengen via een website. De meeste websites die je bezoekt zenden vooral uit. De schrijvers van de tekst zenden wat zij belangrijk vinden en wat jij (volgens hen) belangrijk moet vinden.

Goed communiceren op je website, hoe dan? 

Bezoekers van een website zitten niet te wachten op een grote overload aan informatie die over ze heen wordt gegooid. 
Bezoekers zijn vooral op zoek naar een website die naar hen luistert. Veel bezoekers komen via Google naar je website en starten dus de communicatie met jou via een zoekopdracht. Helpt jouw website die mensen vinden wat ze zoeken? Als een website luistert, win jij vertrouwen van de persoon die op jouw website aan het lezen is. Vertrouwen is wat bezoekers nodig hebben om een keuze te maken. Doordat ze door een scherm van je zijn gescheiden, is dat vertrouwen er niet automatisch. Waarom vertrouwen zo belangrijk is? Omdat mensen van mensen kopen, niet van websites. Maar wat kun jij er dan aan doen? 

Zorg dat je website vertrouwen opwekt

Als de bezoeker jouw website bekijkt, is er een gesprek gaande in het hoofd van de bezoeker.
De bezoeker denkt het volgende: 

  • Waar gaat dit precies over?
  • Wat willen ze mij verkopen?
  • Klopt alles wat ze zeggen?
  • Welke persoon of welke eigenaar zit er achter dit bedrijf?
  • Wat zeggen andere mensen over dit bedrijf?
  • Is een boeking of aanvraag mijn geld wel waard?
  • Hoe wordt mijn leven beter als ik hier boek? Ga ik vinden wat ik zoek?

Geven de teksten op jouw website geen antwoord op deze vragen, dan loop je klanten mis.
Dan kan het maar zo zijn dat de bezoeker je niet helemaal vertrouwt.
De enige manier waarop jij zijn vertrouwen kan winnen is door te stoppen om alleen maar over jouw dienst te praten, maar te focussen op je klant, zijn behoeftes en de oplossing voor zijn probleem. Je toekomstige klant moet het gevoel krijgen dat jullie samen praten en dat hij begrepen wordt. De gast moet zich comfortabel genoeg voelen om tot een aanvraag over te gaan.

Hoe zorg jij voor vertrouwen op je website?

About the Author Johanna Oosterbaan